گفتاری از نماینده مجلس خبرگان رهبری؛

راهبرد تبیینی رهبر انقلاب؛ الگویی موفق در عرصه رسانه

آیت الله فرحانی گفت: اگر نگاه تبیینی نباشد پیوندهای درونی و بیرونی اجتماعی حاصل نخواهد شد و نتیجه‌اش می‌شود از هم گسیختگی اجتماعی که توان مقابله با دشمن را ندارد اما با انجام عملیات تبیین در جامعه این پیوندها مستحکم و قوی شده و تبدیل به امت واحده می‌شود.

به گزارش رحا مدیا، آیت الله عبدالکریم فرحانی، نماینده سابق مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در گفتاری به مناسبت شهادت سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، با تأکید بر تبیین درست و بهنگام رویدادهای کنونی جامعه اسلامی، به بیان ضرورت شکل‌گیری وحدت و انسجام اجتماعی پرداخت.

مشروح گفتار این استاد عالی حوزه به شرح زیر است:

نوع نگاه به مفاهیم اسلامی نتیجه‌های متفاوتی به‌دنبال خواهد داشت چنانکه در جامعه نیز این تفاوت‌ها دیده‌ می‌شود. آنچه ائمه هدی(ع) به‌دنبال آن بودند نگرش صحیح به مفاهیم اسلامی و به‌تبع آن اتفاقات جامعه اسلامی است که سبب رفتار درست و نتیجه‌بخش امت اسلامی می‌شود.

رهبر انقلاب در دیداری که با پیشکسوتان دفاع‌مقدس داشتند به موضوع مهمی اشاره داشتند که امروز جامعه اسلامی و به‌خصوص نخبگان حوزی و دانشگاهی باید آن را سرلوحه کار تبلیغی و علمی خود قرار دهند، ایشان معتقدند به همه مفاهیم و اتفاقات جامعه اسلامی می‌شود دو نوع نگاه داشت: نگاه توصیفی و نگاه تبیینی.

نگاه توصیفی عبارت است از گفتن و نوشتن هر آنچه که اتفاق افتاده که برای آیندگان بسیار لازم است تا این واقعه و یا مفهوم از بین نرود و اصل آن در اذهان و افواه حفظ شود. در نگاه توصیفی بیشتر به‌دنبال ارائه تصویری از آن‌چیزی هستیم که اتفاق افتاده نه کمتر و نه بیشتر، این نوع نگاه ممکن است اقناع‌کننده نباشد و دنبال‌کنندگان زیادی هم نداشته‌باشد چرا که بعد از یک‌بار گفتن دیگر تکراری شدن به آن بار می‌شود و مخاطب به‌واسطه خودپنداری از آن موضوع دیگر دنبال آن نمی‌رود.

نگاه تبیینی کاملاً با نگاه توصیفی متفاوت است و همین نگاه است که برای مجاهدان عرصه جهاد تبیین بسیار کارگشاست چرا که در این نوع نگاه شما ضمن پرداخت به گذشته موضوع و یا اتفاق مورد نظر حال و حتی آینده آن را هم مورد ملاحظه قرار داده و به مخاطب ارائه می‌دهید. آن چیزی که سبب جریان‌سازی و ایجاد گفتمان می‌شود نگاه تبیینی است که باید آن را یاد گرفت و در جامعه رواج داد.

رهبر انقلاب در بیشتر مواقع این دو نوع نگاه را با هم به کار می‌گیرند البته این کار ایشان به تأسی از آیات الهی است، شما اگر به قرآن بنگرید بیشتر آیات توصیفی و تبیینی است، توصیفی از اتفاقات تاریخی ارائه می‌دهد تا تحریفی در آن ایجاد نشود و یا تحریف موجود را از بین ببرد در کنار آن تحلیل و تبیین انجام می‌دهد تا آیندگان راه حرکت خویش را گم نکنند.

این نوع نگاه رهبر انقلاب در جریان مقاومت به زبان شهید سیدحسن نصرالله به کرّات نقل شده‌است، ایشان در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود بارها به نوع نگاه تبیینی رهبر انقلاب در قضایای مختلف و مبتلا به جریان مقاومت اشاره کرده است و آن‌ها را چراغ راهی برای ادامه راه مقاومت می‌داند.

سیدحسن نصرالله می‌گوید: در جریان مربوط به تفاهم جریان عبری-عربی محضر رهبر انقلاب رفتیم، مستأصل بودیم از این اتفاق که چه باید کرد؟ آقا فرمودند بروید و برای بعد از عدم تفاهم و توافق بین کشورهای عربی و اسرائیل غاصب برنامه‌ریزی کنید. بعد از دو هفته همان شد که رهبری فرموده‌ بودند.

نگاه توصیفی به‌تنهایی ممکن است به مأیوسی و نگرانی منجر شود که نتیجه‌اش قبول امان‌نامه دشمن و رفتن به آغوش او خواهد بود کما اینکه قرآن در آیه 52 سوره مائده می‌فرماید: «فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَیٰ أَنْ تُصِیبَنَا دَائِرَة». (گروهی منافق را که دل‌هاشان ناپاک است خواهی دید که در (راه دوستی) ایشان می‌شتابند و می‌گویند: ما از آن می‌ترسیم که (در گردش روزگار) مبادا آسیبی از آنها به ما رسد).

نگاه تحلیلی سببب تقویت پیوندهای درونی امت اسلامی شده و با تحکیم بین برادران ایمانی پیوندهای بیرونی آن‌ها نیز مستحکم‌تر می‌شود، چنانکه در صدر اسلام به سبب این نگاه در مهاجرین و انصار طبق آیه قرآن این تحکیم اتفاق افتاد که پایه‌گذار امت اسلامی شد، خداوند درآیه 9 سوره حشر می‌فرماید: «وَالَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ‌وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون». (و برای کسانی است که در این سرا [سرزمین مدینه‌] و در سرای ایمان پیش از مهاجران مسکن گزیدند و کسانی را که به سویشان هجرت کنند دوست می‌دارند، و در دل خود نیازی به آنچه به مهاجران داده شده احساس نمی‌کنند و آنها را بر خود مقدّم می‌دارند هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند؛ کسانی که از بخل و حرص نفس خویش باز داشته شده‌اند رستگارانند!)

اگر نگاه تبیینی نباشد پیوندهای درونی و بیرونی اجتماعی حاصل نخواهد شد و نتیجه‌اش می‌شود از هم گسیختگی اجتماعی که توان مقابله با دشمن را ندارد اما با انجام عملیات تبیین در جامعه این پیوندها مستحکم و قوی شده و تبدیل به امت واحده می‌شود که خداوند راجع به آن‌ها در آیه 54 مائده می‌فرماید: «یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ‌ذٰلِکَ فَضلُ اللَّهِ یُؤتیهِ مَن یَشاءُ‌ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیم.» (خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامت‌گری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.)

پیوندهای اجتماعی ضمن اینکه نیاز به عملیات‌های جهادی تبیینی دارد؛ اما دو مورد می‌تواند این پیوندها را استحکام بیشتری ببخشد، یکی از آنها مجهز شدن به توسل توسط جهادگران است پس اینجا نباید از دعا و تضرع و ندبه غافل شد، و دیگری خون‌هایی است که از مجاهدان در این راه ریخته می‌شود و آنها به شهادت می‌رسند و این منطق فرمایش امام‌خمینی(ره) است که فرمودند: «بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود.» اکنون خون شهید نصرالله تحکیم‌بخش جبهه‌های مختلف مقاومت شده‌است که دشمن با تمام امکاناتش به‌دنبال تفرقه بین آن‌ها بود.

گزارشگر: محمدرضا بابایی

guest
4 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین
2 ماه قبل

هیئت ام ابیها(س) مدرسه امیرالمومنین(ع)، محل انتشار اندیشه انقلابی

محمد وحیدی نیا
محمد وحیدی نیا
2 ماه قبل

واقعا عالی بود

ایجاد پیوند ولایی متوقف بر نگاه تبیینی به مسائل است. نگاه توصیفی موجب یاس و ناامیدی می‌شود.

امین
امین
پاسخ به  محمد وحیدی نیا
2 ماه قبل

ولایت ضامن اجرای همه خوبی‌ها در عالم

احسان
احسان
2 ماه قبل

خیلی قابل استفاده بود 🙏🙏🙏