عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

مصاف حق و باطل در تمام تاریخ جریان دارد

دکتر مصباح یزدی گفت: اقتضای زندگی در این جهان و نظامی که در آن حاکم است، وجود درگیری‌های متعدد است و درگیری بین حق و باطل هیچ‌وقت تمامی ندارد و ماهیت زندگی در این دنیا است‌. حتی اگر درگیری بین دو جبهه حق و باطل نباشد، خود آرامش هم یک امتحان است. گاهی انسان با مقاومت و گاهی با آسایش امتحان می‌شود.

به گزارش رحا مدیا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح یزدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به‌مناسبت هفته استکبارستیزی و بزرگداشت شهدای مقاومت در یک سخنران به موضوع «طوفان الاقصی، پایان تمدن غرب» پرداخت.

اهم محورهای این سخنرانی 

اتفاقاتی که در غزه و لبنان رخ می‌دهد و ظلم‌های بی‌پایانی که نسبت به مردم در این بخش از جهان انجام می‌گیرد، در کنار مقاومتی که مردم در برابر این ظلم‌ها انجام می‌دهند، جای این را دارد که به این حوادث عمیق‌تر نگاه بکنیم.

مصاف حق و باطل از ابتدای خلقت

اصل این‌که عده‌ای از مردم به‌عده‌ای دیگر ظلم بکنند و آنها را مورد آزار قرار بدهند، امر جدیدی نیست. چراکه هنوز آدم خلق نشده بود که فرشتگان از روی تعجب در برابر خداوند نسبت به خلقت انسان گفتند، این موجود فساد می‌کند؛ اما هدفی از خلقت مدنظر بود که ارزش این را دارد که با وجود همه مفاسد؛ اما به‌سبب ویژگی‌ای که در حکمت الهی وجود داشت، کار خلقت انسان صورت بگیرد.

بنابراین این‌که چرا در زمین مفاسدی وجود دارد و چرا خداوند جلوی آنها را نمی‌گیرد، چیزی نیست که از خدا پوشیده باشد یا خداوند قدرت مانع‌شدن را نداشته باشد.

نگاه سالم اسلام در برابر نگاه باطل برخی نحله‌ها

وقتی عده‌ای از انسان‌ها شروع به فساد و ظلم به دیگران می‌کنند، در مقابل آن باید چه کرد؟ آیا مثل برخی از فرق مذهبی باید گفت اینها همه خواست خدا است و ما نباید در مقابل خواست خدا بایستیم؟ آیا مطلوب خداوند تماشا‌کردن است؟

در این‌جا در برابر نگاه انحرافی مسیحیتِ تحریف‌شده، نگاه اسلام است که سایر مردم به‌اندازه توانایی و معرفت‌شان باید جلوی ظلم‌ها را بگیرند و مسأله مقاومت از این‌جا آغاز می‌شود. انسان‌هلی واقعی مقاومت آدم در برابر ظالمان را تحسین می‌کنند و وادادگی و ذلت را تقبیح می‌کنند. از این رو است که جبهه مقاومت مورد تمجید قرار می‌گیرد.

مقاومت و ایستادگی یک مسأله انسانی و فطری

مسأله دفاع از مال و جان و ناموس و آبرو یک مسأله انسانی و فطری است و نیازی به استدلال ندارد. حتی یک درجه‌ای از چنین مقاومت و مبارزه‌ای هم در حیوانات وجود دارد. حیوانات هم در برابر متعرض، مقاومت می‌کنند. پس هر موجودی برای زنده‌ماندن تلاش می‌کند.

اما درباره انسان، بحث فراتر از یک غریزه صرف است. چون انسان علاوه بر دفاع از جان، مال، آبرو و ناموسش، از دین و فرهنگش نیز دفاع می‌کند که این موارد در عالم چهارپایان معنایی ندارد. بنابراین یک سطحی از مقاومت و مقابله با ظلم، دفاع از جان، مال، آبرو، فکر و فرهنگ انسان است که امری مشروع است.

دفاعی بالاتر در دیدگاه اسلام و معصومین علیهم‌السلام

برخی از نحله‌های فکری، انسان را در همین حد محدود می‌کنند. درصورتی‌که از بیانات الهی و معصومین علیهم‌اسلام مراخل بالاتری از مقاومت و ایستادگی هم ذکر شده است. این‌که اگر کسی به جان و مال شما تعرضی نکرد، بلکه شما در امنیت کامل هستید؛ اما می‌بینید که به جان و مال دیگری تعرض شده و آبرو و ناموسش در خطر است، اسلام وظیفه‌ای تعریف کرده که باید از او هم دفاع کنید؛ پس دفاع از جان و مال دیگران، وظیفه بالاتری است که

انسان با این‌که خود در امان است؛ اما به‌خاطر خداوند که دوست دارد همه انسان‌ها در امان باشند و جان و مال‌شان محفوظ بماند، وظیفه امداد دیگران مطرح می‌شود.

بالاترین نوع دفاع از دیدگاه الهی

مرحله بالاتری نیز وجود دارد که گاهی جان و مال هم در خطر نیست؛ اما اسلام در خطر است و به مبانی فکری اسلام تعرض شده یا به کشور اسلامی تعرض شده است و اگر دشمنان مجالی پیدا کنند، ریشه اسلام را می‌کَنند. در این‌جا انسان باید خود را سپر دین بکند تا اسلام باقی بماند، کاری که سید الشهدا علیه‌السلام کرد. چراکه دفاع از دین و باقی‌ماندن این راه، به‌دلیل ارزش والایی که خداوند از خلقت انسان دارد، بالاترین مرتبه دفاع محسوب می‌شود.

اگر خداوند مردم را برای دفاع از کیان اسلام برنمی‌انگیخت، نتیجه این می‌شد که آن معالم دین و آنچه که راه خدا را در زمین زنده نگه‌می‌دارد، از بین می‌رفت.

مقاومت تنها با انگیزه الهی، ارزش کامل و جامع می‌یابد

گاهی دشمن وارد سرزمین اسلامی نشده، باید دفاع کرد تا وارد نشود و گاهی آمده و در خانه مسلمانان است، این‌جا باید مبارزه کرد تا دشمن را بیرون کرد، در همه اشکال جهادی که در اسلام وجود دارد، ملاک ارزش‌گذاری این است که جهاد فی‌سبیل‌الله  و نصرت الهی باشد و اگر تنها از روی احساسات و منافع دیگری مثل قهرمان‌شدن باشد، ارزش کار در همان حد خواهد ماند، نه بیشتر؛ اما اگر این دفاع و مقاومت را به‌خاطر خشنودی خدا انجام دهیم، به این‌صورت که، چون خدا می‌خواهد، از مظلوم دفاع می‌کنیم، ارزشش چندین برابر می‌شود.

دو عنصر ارزش‌گذاری اعمال

در دستگاه ارزشی اسلام دو عنصر برای ارزش‌گذاری کار وجود دارد، یکی این‌که خود آن کار صلاحیت ارزشمند‌بودن را عندالله داشته باشد، مثلا دفاع از جان و مال خود یا دفاع از دیگر انسان‌ها و اسلام باشد، که این فی‌نفسه در پیشگاه الهی امری مطلوب است‌. دوم این‌که، وقتی این کار موجب تقرب می‌شود که نیت الهی هم در کار باشد.

در این اوضاع منطقه یکی از وظایف مسلمانان طبق فرموده مقام معظم رهبری وجوب یاری‌رسانی به مظلومان لبنانی است، به هر شکلی که می‌شود.

مصاف حق و باطل همیشگی است و زمان امنیت هم امتحانی الهی است

اقتضای زندگی در این جهان و نظامی که در آن حاکم است، وجود درگیری‌های متعدد است و درگیری بین حق و باطل هیچ‌وقت تمامی ندارد و ماهیت زندگی در این دنیا است‌. حتی اگر درگیری بین دو جبهه حق و باطل نباشد، خود آرامش هم یک امتحان است. گاهی انسان با مقاومت و گاهی با آسایش امتحان می‌شود.

مقاومت انواع مختلفی دارد

مقاومت در اشکال مختلف می‌تواند کارکرد داشته باشد؛ مقاومت فرهنگی، اقتضادی، نظامی و غیره. در همه صحنه‌های مبارزه حق و باطل باید این آمادگی داشت و به مردم آگاهی داد.

معنای آمادگی برای ظهور

آمادگی برای ظهور نیز به‌معنای آمادگی برای درگیری نهایی بین حق و باطل است که البته بعد از ظهور حضرت هم تمام نخواهد شد؛ اما نظام مسلط بر جهان، نظام الهی خواهد بود.

شناخت باطل همیشه آسان نیست و نفس تشخیص حق و باطل نوعی از مبارزه است

آنچه در زندگی برای انسان مقدر شده، تقابل همیشگی حق و باطل خواهد. باطل و حق را باید در همه اشکال‌شان شناخت؛چراکه باطل همیشه خود را عریان و صریح نشان نمی‌دهد تا به‌راحتی قابل تشخیص  باشد. به‌خصوص وقتی باطل در لباس نفاق ظاهر می‌شود، نفس تشخیص حق و باطل، یک نوع مبارزه است.

گزارشگر: علی کردانی

guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها