رحا مدیا | حسین حیدری
تبلیغ و جهاد تبیین جزء مهمترین مقولههایی هستند که پرداختن به آنها در زمانه کنونی برای حوزویان امری واجب است. البته جهادگران عرصه فقاهت توجه دارند که جهاد تبیین نیز از گزند برخی آسیبها در امان نیست. بهعنوان نمونه هم کمرنگ شدن این مقوله در میان حوزویان خطرآفرین است و هم فهم اشتباه از جهاد تبیین
علیرغم جنگ رسانهای و شناختی سنگینی که علیه نظام اسلامی، حوزههای علمیه و سرمایههای انقلابی توسط دشمنان راه افتاده، متأسفانه برخی حوزویان هنوز هم اهمیت جهاد تبیین را درک نکردهاند و تاسفبارتر اینکه برخی با فهم اشتباه از جهاد تبیین، ناخواسته تکمیل کننده پازل جنگ شناختی دشمن شدهاند.
بهبیان دیگر مواضع بعضی افراد و خرده جریانات انقلابی درون حوزوی نشاندهنده این است که در پارهای از موارد، بازگو کننده برخی منویات دشمن هستند. در واقع آنها در پارهای از مواضعشان با دشمنان نظام اسلامی مخرج مشترک پیدا کردهاند و سرمایههای انقلابی حوزه علمیه و حتی نظام اسلامی را از دم تیغ انتقادات تخریبی خود میگذرانند که نشئت گرفته از نگاه اشتباه آنها به تبلیغ و جهاد تبیین است.
اگرچه قاطبه مطالبات و انتقادات آنها برحق است و شاید دغدغه بسیاری از طلبههای تراز انقلاب هم باشد؛ اما برخی کنشگریها، مطالبهگریها و انتقاداتشان طوری است که منجر به تخریب و سیاهنمایی علیه نهادها و چهرههای انقلابی و حتی ترویج ناامیدی و بیاعتمادی آحاد جامعه نسبت به آنها میشود.
این قشر از حوزویان خود انقلابی پندار، اگرچه دم از ولایت میزنند و بعضاً بیانات رهبر معظم انقلاب حفظهالله را تفسیر به رأی میکنند تا حرف خود را بر کرسی بنشانند، اما برخی مواضعشان خلاف منویات امام جامعه است و با کنشگری هیجانی خود در فضای مجازی و حقیقی، مخاطبانشان را در دام خطاهای محاسباتی عدیدهای میاندازند.
خطاهایی از این قبیل که برخی گمان میکنند رهبر معظم انقلاب که داعیهدار اداره جبهه مقاومت است، اما حتی نمیتواند بیتش را اداره کند. یا اینکه معظمله در قصه واکسن کرونا فریب برخی اطرافیان خود را خوردند و یا اینکه نیروهای مسلح بهویژه سپاه پاسداران که عهدهدار عملیاتی کردن وعده صادق 3 هستند، گرفتار ترس و وحشت از اسرائیل شدهاند.
اگر کسی از سوی رهبر معظم انقلاب در بحبوحه جنگ لبنان و اسرائیل به سوریه یا لبنان میرود، بدون توجه به موقعیت زمانی و اینکه به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب به این سفر رفته، همسو با سایبریهای صهیونیستی بر او میتازند و اگر حکومت سوریه دچار دگرگونی میشود، سالها مجاهدت مدافعان حرم را زیر سؤال میبرند.
این جریان که بعد از شهادت آیتالله رئیسی همواره از ایشان به نیکی یاد میکند، در زمان حیات رئیسجمهور فقیدمان، تیغ انتقادات تخریبیاش همواره علیه ایشان فعال بود و مصداقی بارز از جمله «دلم برای رئیسی سوختِ» رهبر معظم انقلاب بودند.
بسیاری از بزرگان و ریشسفیدان و چهرههای موجه حوزه علمیه نیز تذکراتی به این طیف از حوزویان انقلابی دادهاند اما کو گوش شنوا
همین چند وقت پیش بود که آیتالله کریمی جهرمی در خصوص مواضع برخی طلاب چنین بیان کردند که «باید با دقت در اعمال و رفتار برخی طلاب، مراقبت شود که آبروی حوزه بر اثر برخی گفتارها و رفتارها به خطر نیفتد… طلبهای که تازهوارد حوزه علمیه شدهاست باید با راهنمایی افراد عالم و باتقوا مسیر خود را در حوزه آغاز کند نه اینکه بدون سرپرست، حوزه را محل کسب شهرت و درآمد برای خود بداند و با برخی رفتارهای دور از شأن در این فضا آبروی حوزه را در میان جامعه ببرد و حتی گاهی به مقامات بزرگان حوزه نیز جسارت نماید.»
و یا اینکه آیتالله میرباقری چنین گلایه کردهاند: «اول باید با جنگ شناختی دشمن مقابله کرد، روایتی که اینها میسازند در رسانههای حزباللهی دیدهمیشود، این خیلی خطرناک است. احساس نکنیم با از دست رفتن یک سرزمین [سوریه] کار تمام شدهاست. کار به این بزرگی در تراز انقلاب اسلامی را تمامشده ندانیم. فوکویاما تحلیلگر آمریکایی بعد از واقعه سوریه میگوید: یکی از قدرتهای رو به پیش جهان ایران است، بعد ما چه تحلیل میکنیم و چه میگوییم؟ این نشانمیدهد که جنگ شناختی دشمن روی ما تأثیر گذاشتهاست.»
آیتالله عباس کعبی: نیز در خصوص نوع کنشگری این طیف از حوزویان چنین گفتهاند که «روحانیت آنجا که خطا و اشتباهی ببیند ابتدا بهشکل محرمانه و سپس علنی باید تذکر دهد؛ اگر روند صحیحی هم دید باید آن را تأیید کند این میشود تأکید بر معروف؛ اگر روند ناقصی هم دید آن را تکمیل کند، این میشود نظارت عالیه. مطالبه عدالت در مسائل عمومی باید بر پایه توجه به ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه و در چهارچوب سیاستهای کلی و خط مشی گذاری ولیفقیه باشد. عدالت گرایی منهای چهارچوب ولایت، خود ظلم است و ولایت گرایی بدون عدالت و پیشرفت، ولایت مداری بدون توجه به روح و سیرت ولایت است.»
چهرههای حوزه انقلابی باید در حق این طیف از طلاب انقلابی، بیشازپیش احساس برادری کنند و ریشسفیدان حوزوی نیز با نگاهی پدرانه به آنها، اجازه ندهند تا از دلِ حوزه انقلابی، طلبههایی که نسبت به نظام اسلامی دغدغهای دلسوزانه دارند، همانند حوزویان سکولار مسلک با دشمنان نظام اسلامی مخرج مشترک پیدا کنند.