به گزارش رحا مدیا، سید هاشم الحیدری ملقب به ابوباقر، معاون فرهنگی حشدالشعبی و دبیرکل جنبش عهدالله عراق است که به «سید حسن نصرالله عراق» شهرت دارد. ابوباقر معتقد است: «ما در مورد حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص)، کربلا، آتش ابراهیم و زندان امام کاظم(ع) بازخواست نخواهیم شد بلکه در مورد زمان خود بازخواست خواهیم شد.» به گفته سید حسن نصرالله عراق، امروز جبهه سومی وجود ندارد! دو جبهه پیش روی ما قرار دارد. در وسط ایستادن ممکن نیست. دشمن امروز اسلام یزید و معاویه و قریش نیست بلکه دشمن امروز اسلام آمریکا است و دشمن شماره یک آمریکا، ولی فقیه حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی). تأسیس جنبش عهدالله عراق ابتکار سید هاشم الحیدری بود که با همفکری و مشورت گرفتن از سید حسن نصرالله چند ماه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی آن را تأسیس کرد. او مواجهه فرهنگی با آمریکا و هم پیمانانش را سختتر از مواجه نظامی با آنها میداند. به همین دلیل انجام کارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی از اهداف جنبش مورد اشاره است.
جناب سید هاشم الحیدری گفتگو را با اوضاع داخلی عراق شروع کنیم. گروههای مقاومت زیادی در عراق وجود دارد. آیا این گروههای مقاومت در کنار هم و متحد هستند؟ دولت و مردم عراق چه قدر با این گروههای مقاومت همسو هستند؟ آیا به آمریکا به چشم دشمن نگاه میکنند یا خیر؟
تشکیل گروههای مقاومت در عراق بهصورت مرحلهای بود. در زمان حضور ارتش آمریکا در عراق یعنی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ خیلی گروه مقاومتی نبود. آن زمان چند گروه مقاومت وجود داشت که در مقابل آمریکا خیلی خوب عمل کردند. بعد از ورود داعش به عراق و سقوط شهر موصل و فتوای آیت الله سید علی سیستانی، حشدالشعبی متشکل از گروههای مقاومت تشکیل شد.
در زمان جنگ با داعش و حضور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کار گروههای مقاومت تقسیمبندی شدند. مثلاً فلان گروه متعلق به فلان جریان فکری اعتقادی و مرجعیت است. فلان منطقه در مقابله با داعش بر عهده فلان گروه است. برای هر گروه یک دبیرکل مستقل در داخل و خارج و مجاهدان مخصوص بهخودش در نظر گرفته شد. گروههای مقاومت زمان داعش طبق فتوای آیت الله سیستانی عمل کردند و همه با داعش مقابله کردند. بهمرور بعضی از اعضای گروههای مقاومت در انتخابات شرکت کرده و وارد دولت و نظام سیاسی شدند.
مقاومت وجه مشترک تمام گروههای مقاومت عراق است. در عین حال اختلافات سیاسی هم بین آنها موجود است. خیلی از افرادی که وارد دولت شدند در چارچوب تنسیقی یعنی هماهنگی مشغول به کار شدند.
بهرهمندی گروههای مقاومت از یک دولت و حکومت هم از اشتراکات است. بعضی گروههای مقاومت بهخصوص آنهایی که در دولت هستند بهخاطر فشار آمریکا بر حکومت عراقی وارد جنگ با رژیم صهیونیستی نشدند. گروههای مقاومت اسلامی عراق که در حمایت از ملت فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی موشک و پهباد بهسمت رژیم صهیونیستی پرتاب میکنند گروههایی هستند که در داخل دولت نیستند.
پایگاههای نظامی آمریکا در عراق فعلاً فعالیت نظامی ندارند و دولت برای خروج آنها از این کشور در حال گفتو گو است.
نظر مرجعیت درباره گروههای مقاومت چیست؟
نگاه مرجعیت عراق بهخصوص آیت الله سیستانی متناسب با نظام سیاسی و دولت است. آیت الله سیستانی معتقدند سلاح خارج از چارچوب دولت نباید استفاده بشود. استفاده از سلاح بدون چارچوب قانونی و اجتماعی تبعات داشته و دارد؛ مثلاً استفاده سلاح در انتقامجوییها به نام گروههای مقاومت زده میشود. در جمهوری اسلامی هم استفاده از سلاح، خارج از افراد نظامی ممنوع است. ایشان تأکید کردهاند سلاح باید در چارچوب قانون و دولت استفاده بشود. بیانیه و پیامی مبنی بر مخالفت رسمی با گروههای مقاومت عراق از جانب مرجعیت هیچوقت صادر نشده است.
آمریکا ایران را بهعنوان دشمن اول جهان عرب معرفی میکند. مردم عراق نسبت به این دروغگویی آشکار آمریکا چه موضع و نظری دارند؟
بیشتر مردم دروغ بزرگ و جنگ نرم آمریکا بر علیه ایران در عراق را قبول نمیکنند. عراق از میادین مهم جنگ نرم آمریکا است. ساختارهای حاکمیتی در عراق خیلی قوی نیست. اختلاف سیاسی و آزادی بیان وجود دارد. بیشترین کار آمریکا در عراق حمله علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایتفقیه است. بعضی نخبگان شاید این دروغ آمریکا را باور داشتهباشند چون آنها با رسانههای اسلامی مواجه نیستند. حتی در گروههای مقاومت و شیعه هم رسانه ضعیف است. مسأله رسانه در عراق نقطه ضعف است. رسانه مرکزی بهعنوان تلویزیون رسمی در این کشور وجود ندارد و مردم بیشتر از شبکههای ماهوارهای و اجتماعی استفاده میکنند.
اولین بار است که این مسأله را مطرح میکنم، رسانه جمهوری اسلامی در خارج از کشور ضعیف است. قدرت دفاع، مواضع و تبیین پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در رسانههای خارج از کشور ضعیف است و متعادل نیست. به همین دلیل بعضی نخبگان دروغهای آمریکا نسبت به ایران و جنگ نرم را باور میکنند. گاهی چیزهای کوچک را بزرگ میکنند، میگویند: «ایران ضد عراق است. ایران ضد جهان عرب است.» من و امثال بنده در سخنرانیها دفاع و تبیین میکنیم. یکی از واجبات ما از لحاظ شرعی تبیین نظام جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران اولین نظام مدافع فلسطین است. نقش جمهوری اسلامی ایران و مردم این نظام در جبهه مقاومت و منطقه باید بیشتر از این تبیین بشود.
اهل رسانه، سخنرانان و مداحان در جهاد تبیین کم میگذارند و مقصر هستند. بصیرت یعنی من چه چیزی روی منبر بگویم؟ چه چیزی بگویم که به ضرر دشمن و به نفع نظام اسلامی باشد؟ بعضیها اخلاص دارند اما بصیرت ندارند. الحمدالله علما و رهبران زیادی در تبیین موقعیت جمهوری اسلامی فعال هستند.
واقعاً ما و تمام همراهان محور مقاومت این توفیق و افتخار را داریم که شما دبیرکل جنبش عهدالله عراق هستید. این گروه مقاومت توسط شما تأسیس شدهاست. بفرمایید هدف از تأسیس این گروه مقاومت چه بوده است؟ اعضای این گروه چه وظایف و اختیاراتی دارند؟
جنبش عهدالله عراق چند ماه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی و بعد از مشورت با بزرگان از جمله سید حسن نصرالله با رنگ و بوی ملی و اسلامی تأسیس شد و بهصورت رسمی اعلام حضور کرد. این جنبش با هدف انجام کارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی آغاز به کار کرد. در جهان عرب یک خلأ در میدان وجود دارد و آن مسأله فرهنگی است. جهان عرب در این زمینه ضعف دارد. در این کشورها ما شاهد فقدان جبهه فرهنگی مقاومت و جبهه فرهنگی تفکر و تبیین هستیم.
برخی تصور میکنند مقاومت یعنی سلاح! این تفکر اشتباه است. حزبالله بهعنوان یک حزب و سازمان بیشترین کارش فرهنگی، اجتماعی و مردمی است. در عراق گروههای مقاومت از جمله حشدالشعبی زیاد هستند. عراق با کمبود گروه مقاومت مواجه نبوده و نیست. برای ایجاد تفکر مقاومت با تأسیس جنبش عهدالله عراق بهسمت یک تشکل و جریان قدم برداشتیم.
مردم در همه در عراق بیشتر، مؤمن هستند، متدین هستند، اهل اربعین و موکبدار هستند اما شاید به مقاومت خیلی معتقد نباشند. تفکر مقاومت باید وارد صحنه اجتماعی بشود. در لبنان میگویند: «جمهور المقاومة» حزبالله فقط بهعنوان حزب و تشکل نیست، بین مردم هم حضور دارد.
به تعبیر سید حسن نصرالله کار ما در جنبش عهدالله مثل حرکت امام است. حرکت امام، حرکت گروه و جنبش نبود، حرکت ایشان یک حرکت و جریان دینی بود. عهدالله هم بهعنوان یک جریان دینی با تمسک به حرکت دینی امامخمینی(ره) «کشافة العباس» یعنی چیزی شبیه به بسیج را در عراق برای نوجوانان از ۶ سال تا ۱۴ سال راهاندازی کرد. در کشافه نوجوانان دختر و پسر بر اساس مکتب امامین انقلاب تربیت میشوند. آنها مردان و زنان مقاومت خواهند شد. عهدالله یک تجمع رسمی هم برای دبیرستانیها دارد. همچنین این جنبش در دانشگاههای عراق فعال است و حضور دارد. برای عشایر عراق که بزرگ هم هست برنامه دارد. تفکر عهدالله، تفکر ولایتفقیه است. در واقع پرچم ولایت را بلند کردهایم. از کلمه صدور انقلاب استفاده نمیکنم شاید بعضیها حساس بشوند، روی صدور ولایت و صدور خط امام متأسفانه خیلی کار نکردیم به همین دلیل میگویم کار رسانه ما ضعیف است.
خطاب به شیعیان جهان که تقریباً ۴۰۰ میلیون شیعه داریم میگویم تبیین ولایتفقیه و جایگاه رهبر معظم انقلاب بهعنوان نایب امامزمان(عج) را برای نوجوانان و جوانان و نخبگان جامعه در برنامههایمان نداشته و نداریم. عراق یک کشور دینی است اما متأسفانه حکومت اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران در آن مستقر نیست. این نیاز به کار و تبیین فرهنگی دارد. من ادعا میکنم کار ما گاهی در بعضی جاها سختتر از کار نظامی است. الان مواجه با آمریکا از جهت فکری و فرهنگی سختتر از مواجه نظامی با آنها است. در ایران و کشورهای دیگر من را دبیر کل عهدالله عراق صدا میزنند، اشکالی ندارد، اما از جهت رسمی برایم مهم نیست، سرباز و فعال جبهه مقاومت بودن برای من کافی است. خادم جبهه مقاومت بودن قشنگتر است. شاید مردم بهخصوص داخل عراق استقبال بیشتری داشتهباشند به همین دلیل در عراق دبیرکل عهدالله عراق نمیگوییم. الحمدالله با همه مردم عراق چه عشایر، چه نخبگان، چه دانشجویان و چه نوجوانان ارتباط داریم. تیمهای رسانهای زیادی متشکل از جوانان تشکیل دادهایم.
همانطوری که موشک نظامی داریم موشک فرهنگی هم باید داشتهباشیم. عهدالله عراق با سایر گرو های مقاومت در عراق هیچ اختلافی ندارد. عهدالله در میدان دیگری فعالیت دارد. نشر و تبیین فرهنگ مقاومت و جذب مردم به ولایتفقیه برای عهدالله خیلی مهم است.
علت انتخاب نام عهدالله برای این پروژه دینی چه بود؟
با تمسک به آیه ۱۵ سوره احزاب: «وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا یُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلًا» و همفکری و مشورت با سید حسن نصرالله نام قرآنی «عهدالله» برای این جنبش انتخاب شد.
گروههای مقاومت عراق از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بهبعد و آغاز نبرد طوفان الاقصی در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی چه نقشی داشتند؟ چه عملیاتهایی انجام دادند؟ و تا کجا در کنار مردم فلسطین خواهند بود؟
کسانیکه وارد ساختار دولت محمد شیاع سودانی شدند با توجه به درخواست نخستوزیر برای آرامش عراق عملیاتهای نظامی انجام ندادند. در این قضیه فشار آمریکا هم بیتأثیر نبود.
در عراق در حوزه نظامی محاسبات پیچیدهای وجود دارد. هر روز از عراق توسط گروههای مقاومت مردمی عملیات نظامی در حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی انجام میشود. از آغاز طوفانالاقصی بارها آقای سودانی در سخنرانیهایش به رژیم صهیونیستی خیلی حمله کرده است. مردم عراق و مرجعیت نجف بهخصوص حضرت آیت الله سیستانی حامی غزه هستند.
عملیات طوفانالاقصی روز شنبه اتفاق افتاد و چهارشنبه صبح آیت الله سیستانی در حمایت از غزه پیامی صادر کردند. بعد از مدتی نوبت به صدور پیام دوم رسید. در شهادت سید حسن نصرالله هم از جانب آیت الله سیستانی پیام صادر شد. این مرجع بزرگوار حتی زمان صدام هم در حمایت از فلسطین پیام صادر میکردند. بسیاری از مردم عراق مقلد آیت الله سیستانی هستند به همین دلیل نگاه ایشان در مسأله فلسطین بر مردم و مقلدانش منعکس شدهاست.
مردم عراق از آغاز نبرد طوفانالاقصی در حمایت از فلسطین خوب عمل کردند. تظاهرات، همایشها و شب شعر برپا کردند. بعد از شهادت سید حسن نصرالله و جنگ لبنان مردم عراق در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی مثل مردم ایران به جبهه لبنان کمک کردند. تعدادی از خانوادههای لبنانی به عراق آمدند و عراقیها آنها را پناه دادند.
ترور سیاست ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی است. هیچ رژیمی بهاندازه رژیم صهیونیستی دست به ترور بیرون از مرزهای خودش نزده است. فرماندهان زیادی از جمله حاج قاسم، ابومهدی المهندس، فواد شکر، اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله، هاشم صفی الدین و یحیی سنوار را با ترور از دست دادهایم. ترور در عراق هم سابقه دارد از ترور محمد باقر صدر و خاندان حکیم گرفته تا مشتاق السعیدی. با وجود ترورها جریان مقاومت قوی ماند. علت جاودانگی و پویایی مقاومت چیست که با ترور فرماندهانش رو به افول و غروب نمیرود بلکه رو به طلوع و جاودانگی میرود.
راه انبیا و اهلبیت(ع) ختم به شهادت است. همه اهلبیت(ع) شهید شدند. با شهادت اهلبیت(ع) راه و حرکت اسلام متوقف نشد و ادامه پیدا کرد. این سنت الهی است. کسی دنیای بعد از امامخمینی(ره) را تصور نمیکرد ولی ایشان رحلت کردند و از دنیا رفتند. رهبر معظم انقلاب آمدند و مسیر امام را قویتر و عمیق و محکمتر و متناسب با زمان جدید ادامه دادند.
مبنای گروههای مقاومت شخص نیست بلکه کار تشکیلاتی است. مسیر پیروزی متوقف بر یک نفر نیست. سید حسین بدرالدین الحوثی برادر سید ملک بدرالدین الحوثی به شهادت رسید. ولی مگر یمنیها متوقف شدند؟ بلکه انصارالله قوی و بیشتر شد. حزبالله و حماس و حشدالشعبی و سپاه قدس هم همین طور است. مسیر مقاومت با شهادت فرماندهان و مجاهدان متوقف نشده و نمیشود چون مبتنی بر افراد نیست. خون شهدا خسارت نیست؛ اولاً شهادت برای خود شهید یک پیروزی است. ثانیاً خونشان تأثیر دارد و ما آن را لمس کردهایم. جبهه مقاومت یک جبهه اعتقادی است و ساختار اسلامی دارد.
برگردیم به زمان مبارزه با داعش. داعش و جنایتهایش هم دست کمی از رژیم صهیونیستی نداشت. آن زمان وضعیت عراق از لحاظ سیاسی و موضع مردم چطور بود؟ از نقش ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی هم برایمان بگویید.
آمریکا اعتراف نکرد پروژه داعش برای آنها است اما در واقع داعش یک پروژه آمریکایی بود که ۲۰۱۱ به سوریه و ۲۰۱۲ به عراق رسید. آن زمان در عراق اختلاف سیاسی، شکاف اجتماعی و ضعف امنیتی وجود داشت. شهر مهم موصل ظرف سه ساعت بهدست داعش سقوط کرد. با سقوط موصل دلهای ما عراقیها هم سقوط کرد. بعضی مردم ظرف چند ساعت فرار کردند.
فتوای جهاد آیت الله سیستانی، لبیک گفتن و حضور جوانان عراقی در خیابانها و حضور حاج قاسم و نقش جمهوری اسلامی ایران سه عامل مهمی بود که در ایستادگی عراق در مقابل داعش تأثیر داشت. فرماندهان آمریکایی معتقد بودند داعش به ۳۰ سال زمان نیاز دارد تا از عراق خارج شود اما با ۳ عاملی که به آنها اشاره کردم کمتر از سه سال مناطق آزاد شد و از شر داعش کاملاً خلاص شدیم.
حشدالشعبی برای مقابله با داعش تأسیس شد. حاج قاسم و ابومهدی المهندس فرماندهی گروهها را بر عهده داشتند. عدهای از فرماندهان از حزبالله به عراق آمدند. دولت وقت عراق و مرجعیت جبهه را حمایت کردند. اگر مجاهدان و حشدالشعبی نبودند راه مشایه، پیاده روی اربعین هم نبود. آنها راه را بازکردند و به زائران اباعبدالله(ع) بهخصوص در ایام اربعین امنیت دادند.
انتخابات آمریکا بر وضعیت منطقه بهخصوص عراق چه تأثیری دارد؟
در فرهنگ ولایت و خط امام، آمریکا همان آمریکا است. بین حزب دمکرات و جمهور فرقی نیست. در آمریکا تصمیم فقط دست رئیسجمهور نیست، تصمیم دست شرکتهای نفت و سلاح و رسانه است. آمریکا یکی است! بین این رئیس و آن رئیس فرقی نیست. سیاست کلی آمریکا همان سیاست سلطه و اشغالگری و حمایت از صهیونیستها است. زمان باراک اوباما و جو بایدن چه قدر جنگ داشتیم؟ حاج قاسم در زمان ترامپ ترور و به شهادت رسید.
نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی با ترامپ رابطه دوستانه دارد. با آمدن ترامپ شاید کمک و حمایت از رژیم صهیونیستی بیشتر و جنگ شدیدتر بشود. پروژه خاورمیانه جدید که همان پروژه اسرائیل بزرگ است دهها سال است که آمریکا مطرح کرده است. الان بعد از حوادث غزه و ضاحیه در جنوب لبنان شاید بهسمت مرحله سوم که به نظرم سوریه است پیش بروند.
با توجه به گذشت بیش از یکسال از عملیات هفتم اکتبر وضعیت محور مقاومت و نبرد یکپارچه وحدت ساحات را چگونه ارزیابی میکنید؟ نتانیاهو هم اخیراً اقرار کرد که رژیم صهیونیستی در پنج جبهه در حال جنگ است و وضعیت بدی دارد.
وحدت ساحات یعنی وحدت میدانها تعبیر سید حسن نصرالله بود. فرصت برای جبهه مقاومت بعد از نبرد طوفانالاقصی بیشتر شد. حزبالله یک روز بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی ۸ اکتبر با تصمیم شهید سید حسن نصرالله حمایت از ملت فلسطین را شروع کرد. شرایط سوریه شرایط سختی است اما لبنان هممرز با فلسطین است. چند روز بعد از ۷ اکتبر بعضی از گروههای مقاومت عراق هم در حمایت از ملت فلسطین شرکت کردند و همچنان این حمایت پابرجا است و روزی چند عملیات انجاممیشود. ورود یمن خیلی خوب بود. تصمیم عبدالملک بدرالدین الحوثی تصمیم تاریخی و شرعی بود. بیشترین میدان، میدان حزبالله است. ورود ایران بعد از حمله به کنسولگریاش در دمشق و پاسخ در عملیات وعده صادق ۱ و شهادت اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله و پاسخ در عملیات وعده صادق ۲ ورود خوبی بود. الان هم منتظر وعده صادق ۳ هستیم.
بعضی از بزرگان جبهه مقاومت فکر میکنند ایران از مسأله فلسطین دور است به همین دلیل سید حسن نصرالله آشکارا نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جبهه مقاومت بهخصوص جهاد اسلامی و حماس را تبیین میکرد. جمهوری اسلامی ایران در مسأله فلسطین نقش اول را دارد. ما با کشورهای عربی مواجه هستیم که بهاندازه یک گلوله کوچک هم از فلسطین حمایت نکردند. یکسال و یکماه از نبرد طوفانالاقصی میگذرد، کشورهای عربی حتی از کمکهایی مانند آب و غذا به ملت فلسطین هم دریغ کردند.
جمهوری اسلامی ایران بهخصوص در حوزه نظامی خیلی از فلسطین حمایت میکند. قدرت نظامی حماس کار سالهای جمهوری اسلامی ایران است. کار سالهای حاج قاسم و سپاه قدس است. امروز اگر گروههای مقاومت سلاح میسازند با استفاده از تجربه جمهوری اسلامی ایران و نقش حاج قاسم است. به همین خاطر شهید اسماعیل هنیه در نماز تشییع شهید سردار سلیمانی سه بار سردار سلیمانی را اینگونه خطاب کرد: «شهید القدس» شهید قدس، تعارف نیست بلکه نقش حاج قاسم در راه آزادی قدس را نشانمیدهد که خیلی بزرگ بود.
در وحدت میدانها از لحاظ قدرت نظامی چیزی قابل قیاس با قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران نیست. حمله ایران به رژیم صهیونیستی با موشکهای وعده صادق ۲ که رسانههای غربی آن را سانسور کردند، خیلی شدید بود. تأثیر این حمله بیشتر از شاید دو سه ماه حملههای گروههای مقاومت بود. قدرت موشکهای جمهوری اسلامی و دقت اصابت با سایر گروههای مقاومت قابل قیاس نیست. در درجه دوم حزبالله لبنان بهخصوص در شمال فلسطین خیلی مؤثر است.
وحدت میدانها نه فقط در حوزه نظامی بلکه در حوزه فرهنگی و جهاد تبیین و سخنرانیها هم باید باشد. بیش از یکسال است که جمعه هر هفته صدها هزار نفر یمنی برای دفاع از ملت فلسطین به خیابانها میآیند؛ این خیلی مهم است.
مقاومت فقط یک موشک نیست! حضور مردم در تظاهرات و همایشها و پویش ایران همدل خیلی مهم است. الان رسانه شما وقتی درباره مقاومت فعالیت میکند، شریک در جبهه مقاومت است و وحدت ساحات محسوبمیشود.
تمدن غزه و جبهه مقاومت اسلامی در دانشگاههای داخل آمریکایی که حامی رژیم صهیونیستی است هم نفوذ کرده است. جنگ فقط جنگ نظامی نیست؛ جنگ تمدنها هم است. امروز تمدن اسلامی جبهه مقاومت با تمدن ابلیس و شیطان بزرگ آمریکا در حال جنگ است. امروز در داخل تمدن غرب بهخصوص آمریکا عدهای که کم نیستند، مسلمان نیستند، از لحاظ پوشش هم متناسب با وضع اسلامی نیستند، اما انسانیت و فطرت آنها، آنها را به میدان کشاندهاست. به تعبیر رهبر معظم انقلاب این جوانان بخشی از جبهه مقاومت هستند که پلیس آمریکا با آنها خیلی وحشیانه رفتار میکند. به میدان آمدن جوانان و دانشجویان آمریکایی تأثیر مظلومیت مردم غزه است. همان قدر که مظلومیت مردم غزه زیاد است، تأثیر و نفوذشان هم زیاد است.
در سخنرانی چند روز گذشتهتان به مناسبت اربعین سید حسن نصرالله اشاره کردید به اینکه در یک جنگ ترکیبی بهسر میبریم و نیاز به جهاد ترکیبی داریم. از نظر شما جهاد ترکیبی چه تعریفی دارد؟ این جهاد چه ویژگیهایی میتواند داشتهباشد؟
واژه جنگ ترکیبی چند بار توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد. ایشان ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ که درباره فریضه جهاد تبیین صحبت کردند به جنگ ترکیبی هم اشاره کردند. در مقابل جنگ ترکیبی یک جهاد باید داشتهباشیم. جهاد نظامی در مقابل جنگ نظامی مطرح است و جهاد ترکیبی هم در جنگ روانی، فکری، فرهنگی و رسانهای مورد استفاده قرار میگیرد.
جوانان ما بهدلیل ضعف جهاد تبیین ما در جنگ فکری منحرف میشوند و بعضی ادعاهای دروغین آمریکا و هم پیمانانش را باور میکنند. امروز جهاد تبیین خیلی مهم است. جهاد علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی تبیین میخواهند. باید احساس کنیم فارغ از جنگ نظامی در جنگ فرهنگی و جبهه جهاد فرهنگی و جهاد تبیین هستیم. حضرتعالی در جهاد هستی. بنده در جهاد هستم. در جهاد اولاً سختی وجود دارد. دوماً دشمن حضور دارد. ممکن است این دشمن یا خارجی باشد یا داخلی یا منافق. سوما جهاد استقامت میخواهد. یعنی وقتی جهاد سخت است باید حوصله و صبر و استقامت به خرج داد. انجام عملیات وعده صادق ۳ کار من و شما نیست بلکه تبیین آن وظیفه ما است. سید حسن نصرالله ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ همزمان با سالگرد اربعین پیروزی انقلاب اسلامی نه در قم نه در تهران نه در مشهد بلکه در شرایط سخت لبنان در بیروت سخنرانی کردند. انگار سید حسن یک ایرانی است! بهمدت یک ساعت و نیم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در سایه ولی فقیه را در بیروت تبیین کردند. از لحاظ سیاسی جمهوری اسلامی ایران دولت سید حسن نصرالله نبود بلکه به تعبیر بنده ناموس ایشان بود. نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه مسلمانان است.
پیاده روی بینالمللی اربعین در همبستگی ملی منطقهای و جهانی چه نقشی میتواند داشتهباشد؟
حضور زائرین بهخصوص زائرین ایرانی در پیاده روی اربعین و ارتباط مردم ایران و عراق برای جهان تشیع و جبهه مقاومت خیلی مهم است. مردم ایران و عراق غیر از زبان در دین و مذهب و بسیاری از آداب و رسوم مشترک هستند. حضور زائران از کشورهای مختلف در پیاده روی اجتماع بزرگ اسلامی است. در این اجتماع باید به اهداف امامحسین(ع) اشاره شود.
با سید حسن نصرالله همنشین و همکلام بودید. در پایان گفتگو بفرمایید بهترین و شیرینترین خاطره شما از ایشان چیست؟
بعد از شهادت سید حسن نصرالله به او گفتند: «سید مقاومت» تعریف من از سید حسن نصرالله بر خلاف سید مقاومت است. من قبل از سید مقاومت میگویم سید حسن نصرالله «سرباز بزرگ ولایتفقیه» بود. این خطاب من به سید حسن صدها شاهد و دلیل دارد. ایشان مؤمن و مطیع به ولایتفقیه بودند؛ نه فقط مطیع دستورات! بلکه مطیع منویات ولایتفقیه. ارادت و محبت ایشان به ولایتفقیه بالاتر از عشق بود؛ در ولایتفقیه ذوب شد. خدمت تعداد زیادی از علما و بزرگان و فرماندهان رسیدم، من مثل سید حسن نصرالله ندیدم. ایشان هر روز دعا میکردند: «خدایا بقیه عمر من را بگیر و به حضرت آقا بده.» سید حسن نصرالله به رهبر مسلمین جهان به چشم نایب امامزمان و استمرار امامت ولایت نگاه میکردند. مرحوم علامه مصباح درباره سید حسن فرمودند: «دوستی من با سید حسن نصرالله یکی از راههای نزدیکی من به خدا است.» ایشان کاریزمای جهانی شد.
منبع: خبرگزاری مهر