به گزارش رحا مدیا، آیت الله عبدالکریم فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم با حضور و سخنرانی در هیأت امابیها(س) مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) ضمن بزرگداشت وفات شهادتگونه حضرت معصومه(س)، بانگاهی به جایگاه زن در اسلام و ماموریت الهی برای بانوان مسلمان به نقش آن حضرت در ظهور امام زمان(ع) پرداخته و ایشان را ملجأ و پناهگاه زعمای شیعه در آخرالزمان معرفی کردند.
درباره نگاه دین به مسأله زن اجحاف زیادی صورت گرفته است که این ناشی از عدم اطلاع مستشکلین و همینطور عوام است. مثلا وقتی راسل میگوید: دین ازدواج را گناه بزرگی میداند بدلیل عدم آشنایی با دین است. یا اینکه برخی مدعیاند اسلام برای زن احترام قائل نیست و علت آن هم عدم بعثت حتی یک پیامبر زن است نشان از عدم اطلاع آنها است که باید با گفتارهای روان و مستدل آنها را بیدار کرد.
رویه قرآن جالب و قابل تأمل است که خود میتواند یک نوع شیوه تبلیغی و تبیینی باشد، قرآن با پرداختن به داستانهای واقعی به پرسشهای مربوطه پاسخ میدهد و اگر کسی طالب حقیقت باشد همین قرآن هادی او خواهد بود البته که این راه برای کسی که مغرض است به بیراهه تبدیل میشود و سر از ناکجا آباد در میآورد.
یکی از داستانهای قرآن با موضوع زن در خصوص حضرت مریم(س) است؛ نام ایشان 26 مرتبه در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و نکته قابل توجه آن اشاره به مادر حضرت مریم بهعنوان موثر در تربیت ایشان است. خداوند این موضوعیت و داستان را در سوره آل عمران از آیات 35 الی 38 به تصویر کشیده است.
تجدید نبوت وقتی است که جامعه در انحطاط مطلق است. اولین کسی که در این جامعه منحط بنیاسرائیل وارد میشود مادر مریم(س) است سپس حضرت مریم(س) بعد حضرت زکریا و یحیی و سپس حضرت عیسی(ع) است که واسطه این سه بزرگوار حضرت مریم است بخاطر همین قرآن خطاب به حضرت مریم میفرماید: خداوند تو را برگزید و تو را پاک گردانید. «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِين» قاعده خداوند بر این است که مأموریت ایجاد زمینه برای پیوندهای ایمانی فرد و جامعه با زن است. اگر موجودی به نام زن آفریده نمیشد این اتفاق در خلقت اتفاق نمیافتاد. بنابراین تربیت، ماموریت الهی برای زن است.
در عصر غیبت هم ماموریت تمهید ظهور امام عصر بعهده یک زن و با حضرت معصومه(س) است. در همین راستا است که امام صادق(ع) میفرماید: حرم ما قم است که جریان را در قم راه انداخته و قم را میکند پناه شیعه، و همه شیعیان ما را به شفاعت او میبرد بهشت که شفاعت شفاعت تامه است.(بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 41؛ ج 48، ص 317)
ماموریتی برای حضرت معصومه(س) نوشته شده است که با همه اتفاقاتی که برای ایشان میافتد راهی قم میشود و در آن جا پناهگاه بزرگان این قوم میشوند که امثال آنها عبارتند از آیت الله بهجت، امام و … نقل است که آیت الله مرعشی نجفی(ره) چله میگیرد تا قبر حضرت فاطمه(س) را زیارت کند به او میگویند که به قم روی آورد. همینطور داریم که ملاصدرا میآمده و در حرم مشکلات علمی خود را حل میکرده است.پس حرم شیعه قم است و محور قم حضرت معصومه(س) است.
اما خدا چگونه حضرت معصومه(س) را معرفی کرده است؟ فقط برخی امام زادهها هستند که زیارتنامه مجزا دارند از جمله حضرت ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع) و یکی هم حضرت معصومه(س) است. در زیارتنامه ایشان موارد مربوط به انبیاء غیر از پیامبراکرم ضمایر غایباند، از پیامبر(ص) به بعد ضمیر حاضر و مخاطب میشود و این یعنی همه 14 معصوم(ع) اینجا حاضرند در حالیکه در زیارتنامه سایر امام زادهها چنین چیزی نداریم و این مقام متفاوت برای حضرت معصومه(س) است.
باز در زیارت میخوانیم علاوه بر اینکه حضرت معصومه سبب اتصال ما به بهشت میشود میدهد به مقام عنداللهی و امام کار دیگری هم میرساند.(و ان یرینا فیکم السرور و الفرج) این استثناء نیز در بقیه زیارات نیست. با احتساب این استثنائات بدست میآید که اتصال به حضرت معصومه(س) کمک میکند که به فرج نزدیک شویم. در روایات این مورد برای امام حسین(ع) آمده است که امام، اکسیری است که مانوس بودن با ایشان سبب درک فرج می شود. بههمین سبب هنگامی که امامزمان(عج) ظهور میکند میگویند: «یا لثارات الحسین». و در ادامه کسانی که با امام حسین(ع) مانوس بودند و زمزمه دعای عهد داشتند فرج رو در این دنیا درک خواهد کرد و یاریگر امام خود خواهند بود.
گفتنی است هیأت امابیها(س) مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) دوشنبهها بعد از نماز مغرب و عشاء میزبان طلاب و خانوادههای آنان است که عمده هدف آن معرفی هیأت طلبگی تراز انقلاب میباشد. سخنران ثابت این هیأت آیت الله عبدالکریم فرحانی و مرثیه سرای آن حجت الاسلام مرتضی حائری است.
گزارشگر: محمدرضا بابایی
پرداخت کم نظیر به نقش زنان که موثر در ظهور هستند.
تا حالا به جایگاه زن این مدلی نگاه نکرده بودم
لطفا لینک کامل سخنرانی رو هم بذارید.