به گزارش رحا مدیا، حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین، با رد ادعای کسانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی را سبب از رونق افتادن دین و افول دینداری میدانند، گفت: نه تنها اسلام ناب افول نکرده بلکه حتی مظاهر دینداری هم نسبت به قبل از انقلاب رشد چشمگیری داشته است. مشروح این گفتوگو در پی می آید.
وی افزود: برای محک خوردن و نقد کردن آنچه که بهعنوان یک نظریه مطرح میشود اول باید مفردات و تصورات را تعریف کرد، کسانی که میگویند دینداری افول پیدا کرده ابتدا باید منظورشان را از دین و افول بگویند. اگر دین را بهمعنای بعضی از احکام شرعی و بعضی از عقاید و بعضی از اخلاقیات بگیرید بله حتی در جامعه علوی و نبوی هم ممکن است بعد از 23 زحمتی که پیامبر کشید آن چیزی که وسیله اکمال دین و اتمام نعمت بود یعنی ولایت امیرالمؤمنین مورد پذیرش مردم قرار نگرفت پس باید بگوییم دینی که پیامبر بزرگوار آورد رو به افول رفت یا در مورد جامعه علوی باید بگوییم وقتی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به بسیاری از آرمانها و اهداف خود و آنچه میخواست نرسید پس دین رو به افول گذاشته بود. در حالیکه قطعاً بنا بود اسلام ناب بماند تا در آخرالزمان حضرت صاحب الزمان بر پایههای همان اسلام ناب حکومت جهانی خود را بنیان نهد. بنابراین باید دانست معنای دین و معنای ارکان دین چیست و بعد قضاوت کرد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: خدای متعال در قرآن مجید بعد از آیه مبارکه آیت الکرسی به ما آموخت؛ «فَمَنْ یَکْفُرْ بالطاغوت وَ یُؤْمِنْ بالله فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لَا انْفِصامَ لَها وَاللهُ سَمیعٌ عَلیم» اگر تمسک به دستگیره محکم جدا ناشدنی که همان سعادت و عاقبتبهخیری مدنظر انسان مؤمن و مسلمان باشد، چنین کسی تنها با ایمان به خدا و ارزشها نمیتواند منتظر عاقبتبهخیری باشد بلکه باید حتماً کفر به طاغوت هم داشتهباشد یعنی عقاید دین، اخلاق دین و احکام دین وقتی معنای اصلی خود را پیدا میکند که در ظرف کفر به طاغوت باشند. در ظرف کفر به طاغوت است که ایمان به خدا نماز و روزه و حج و راهپیمایی اربعین و گریه کردن و عزاداری معنا پیدا میکند؛ «وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَی اللّهِ لَهُمُ الْبُشْری» خدای متعال بشارت سعادت و عاقبتبهخیری و رسیدن به فلاح و رستگاری را فقط در انابه به خدا و بعضی از اعمال و احکام را انجام دادن نمیداند بلکه میفرماید باید از طاغوت هم اجتناب کنید بنده طاغوت نباشید آنگاه انابه به خدا وسیله بشارت میشود. نتیجه میگیریم که اگر بناست دین حقیقی را به محک بنشینیم باید دین حقیقی را در دو رکن بزرگ اول کفر به طاغوت و دیگری ایمان به خدا معنا کرد.
سخنران حرم بانوی کرامت افزود: ما سالهاست که در زیارت عاشورا در کنار «سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ» را هم به مولامون امام حسین اعلام میکنیم و در زیارت حضرت معصومه سلاماللهعلیها «أَتَقَرَّبُ إِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ، وَالْبَراءَهِ مِنْ أَعْدائِکُم» میگوییم یعنی اگر بناست به خدا نزدیک شویم تنها با سینه زدن و گریه کردن و هیئت داری و راهپیمایی اربعین نمیتوان به قرب اهلبیت و خدا نائل شد باید حتماً هم حب اهلبیت باشد و هم بیزاری و دشمنی نسبت به دشمنان اهلبیت.
وی با اشاره این که چه کسی دشمنتر از صهیونیستها و آمریکایی که طاغوت اعظم بودند و نظام شاهنشاهی پدر و پسر پهلوی غلام حلقه به گوش نظام آمریکایی صهیونیستی بلکه همه ابر قدرتها بودند، ادامه داد: اگر بقیه پادشاهان ایران با زور شمشیر خودشان و قبیلهشان سر کار آمدند این پدر و پسر پدر توسط طاغوت انگلیسی سر کار آمدند و با طاغوت انگلیسی رفتند، پسر هم بعد از اینکه طاغوت انگلیسی و بقیه ابر قدرتها او را کمک کردند طاغوت آمریکایی تمامقد پشت او ایستاد و سلطنت او را تضمین کرد. حال سؤال میکنیم از کسانی که میگویند بعد از انقلاب دین به افول رفته میگوییم کدام دین؟ آیا دین بنیامیه یا دین حسین و اصحاب حسین؟ دینی که شاخصه اصلی آن کفر به طاغوت است نهتنها به افول نرفته است بلکه در دنیا زندهتر شده بلکه بهقول رهبر عزیزمان این انقلاب ما هیچکجا بدون نام امام زنده نیست هر کجا این انقلاب رفته است با نام امام رفته بهعنوان یک فقیه. مقاومت اسلامی در منطقه خود را بعد از نزدیک ۱۶ ماه مدیون این انقلاب و این نظامی میداند که اگر اسلامی مانده است و جنایتکارها و استکبار جهانی نتوانست اسلام مردم منطقه را تحت تاثیر قرار بدهد بخاطر همین دین است. حال باید به قضاوت نشست و سؤال کرد؛ دین خودساخته شما رو به افول رفته است یا دین خدا ساخته؟ قطعاً دین خدا ساخته نهتنها به افول نرفته است که عروج و معراج داشته است. بله دین خودساختهای که خلاصه میشود در مشتی از فقط احکام ظاهری ممکن است بعضی ها بگویند در بعضی از جهات ما به عقب رفتیم که آن هم به عقب نرفتیم که در جای خود باید بحث بشود.
وی گفت: این رشته سر درازی دارد از کسانی که میگویند دین به افول رفته است سؤال کنید که شما جمکران قبل از انقلاب را دیده بودید یا نه؟ شما حرمهای اهلبیت را دیده بودید یا نه؟ مثلاً حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها تا ساعت ۱۱ شب باز بود و بسته میشد و سحر باز میشد. یعنی کسی امکان نداشت در این فاصله بتواند از ظرفیت حرم استفاده کند. در مراسمی که برگزار میشد حتی برای حضرت زهرا سلاماللهعلیها مراسم رسمی نبود گاهی در بعضی از بازارها روز شهادت حضرت مراسم میگرفتند این همه هیئت که ولیده و نتیجه انقلاب است نبود. در محلههای بزرگ گاهی بعضی از هیئتهای بزرگ بود اما این مقدار هیئتهای زیاد و متضاید قطعاً نبود. در مساجد و محافل در شبهای قدر، اعتکاف که هیچ فقط یک اعتکاف کوچکی به مسمای اعتکاف در قم آن هم در مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام با تعداد محدودی آن هم اکثراً از علما و طلاب برگزار میشد. در جاهایی که بنا بود از حیثیت خدا و دین خدا دفاع بشود نهتنها کسی دفاع نمیکرد بلکه هرچه که به رأس هرم قدرت نزدیک میشدید جنایت و فساد و بیناموسی و بیغیرتی زیادتر میشد.
احتشام خاطرنشان کرد: به کسانی که دغدغه اینکه چه تفاوتی بین قبل انقلاب و بعد از انقلاب دارند توصیه میکنم به کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» به قلم «ارتشبد فردوست» یار غار شاه پهلوی محمدرضا نوشته شده است به بخش محمدرضا زن مراجعه کنند. شاه این مملکت اول شخص این مملکت نسبت به جنس زن چقدر بیغیرت و بیناموس بوده آنقدر زنهای غیر رسمی داشته که نارضایتی زنهای رسمی او را فراهم کرده بود. زن اول او که مصری بود گذاشت و رفت گفت «من فکر میکردم من فقط زن این بیغیرت هستم نمیدانستم با کسان دیگری هم در ارتباط است.»
وی با اشاره به چند پرسش مبنی بر این که کدام دین در کشور بود که الان به افول رفته است؟ شاه دین داشت؟ افزود: نزدیکان شاه مثل «علم» مثل «احمد علی مسعود انصاری» که در کتاب «پس از سقوط» آنچه که در آمریکا به قلم آورده نه در زندان اوین یا خانم «مینو صمیمی» که در لندن و انگلیس «پشت پرده تخت طاووس» را نوشته است. احمدعلی مسعود انصاری که از اقوام زن شاه بوده می گوید شاه قماربازهای درجه یک را دعوت میکرد و در حیات نیاوران قماربازی میکرد و معمولاً هم میباخت این دیندار بوده که حالا رو به افول گذاشته؟ کسانی که ادعای افول دینداری دارند نه معنای دین را فهمیدهاند نه معنای افول را برای این سخن بهترین نمونه مطالعه در خاطراتی است که جنایتکارانی که اطراف شاه و خانواده پهلوی بودند آن هم نه در ایران و زندان اوین بلکه در غرب نوشتهاند. اگر مطالعه کنید میفهمید که این خانواده نه غیرت داشتند نه ناموس داشتند نه دیانت نه از عقل بهره برده بودند نه از حیا و دین.
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین تصریح کرد: ما نتوانستیم برای جوانهایمان اینها را بیان کنیم. نسل قدیم هم که نمیدانستند اگر هم میدانستند بازگو نکردند لذا خیلی فکر میکنند که دین و دینداری رو به افول گذاشته است. با توجه به آنچه که قبل از انقلاب توسط آمریکا طاغوت اکبر و شاه پهلوی طاغوت اصغر رقم خورده اگر همانهایی که خود اینها نوشتهاند مثل خاطرات علم که در آمریکا نوشته شده و خاطرات احمدعلی مسعود انصاری را کسی مطالعه کند میفهمد که الان دوره عروج و صعود دین است. یک نمونه دیگر هم بگویم دانشجوهای دانشگاه تهران میگفتند دانشگاه تهران مسجد داشت ولی ما خجالت میکشیدیم آنجا نماز بخوانیم چون جوّ دانشگاه دست تودهایها و بیدینها و غربگراها بود. انسانهای مسلمان متعهد در اقلیت بودند این کدام دین است که توانست مسجد دانشگاه که هیچ زمین چمن دانشگاه تهران را به محل نماز جمعه تبدیل بکند؟ انصاف هم چیز خبوی است باید به این مدعیان افول دین و دینداری بگوییم اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.