رحا مدیا | معصومه حسنعلیزاده
بر اهالی عرصهی تبیین و روشنگری، سختی کار میدان و مواجهه با موانع و مشکلات این مسیر، پوشیده نیست. برخی از این ناهمواریها، اگر نتوانند مبلغان را از ادامهی مسیر منصرف سازند، دست کم از انگیزه و تلاش آنها در راه تبلیغ میکاهند.
گاهی یک مبلغ با مخاطبانی روبهرو میشود که به هیچعنوان خواهان استماع سخنان او نیستند؛ در مواقعی هم بهدلیل فضای مسموم ذهنی و تعصبات نابجای مستمعان، پذیرش منطقی در مخاطب وجود ندارد و در مواردی نیز طرف مقابل، حقیقت را یافتهاست اما بهدلیل منافع مادی و تعلقات روحی خود، همچنان از مواضع نادرست خویش دفاع میکند.
واضح است که پیشامدهای بازدارندهی این طریق، تماماً مربوط به مستمعین نیست و گاهی باید ریشهی اینگونه مسائل را در عدم وجود مهارت و تسلط کافی و یا چگونگی حیات فردی و اجتماعی طلبه، جستجو کرد که لازم است برای تغییر موقعیتهای مذکور نیز مجاهدت شایستهای صورت گیرد.
بعضی مواقع هم بهدلیل شرایط نامساعد و کمبود امکانات، محیط تبلیغی، مهیای یک کار ایدهآل نبوده و شاید هزاران گره دیگر وجود داشتهباشد که نخواهند یا نگذارند یک تبلیغ مؤثر به ثمر بنشیند.
یکی از ارکان اثرگذاری در امر تبلیغ، حضور مؤثر بههمراه صبر و استقامت در ایفای نقش است؛ پس هر چقدر که شرایط برای پیشبرد کار، سختتر شود، مبلغ باید شکیبایی و پایداری خود را در این راه بیفزاید و انجام وظیفهی خود را بر حصول نتیجهی آنی، متوقف نسازد چراکه معرفتبخشی به جامعه، کار تدریجی میطلبد و اغلب در کوتاهمدت بهدست نمیآید.
نمونهی این صبر و پایداری را میتوان در سیرهی حضرت زینب کبری(س) پس از واقعهی عاشورا مشاهده کرد. ایشان با وجود علقه و علاقهی شدید به سیدالشهدا و داغ تمام عزیزانی که به مولایشان تقدیم کردند و علی رغم آنکه شاهد جنایات و بیرحمیهای دلخراش در صحنهی کربلا و ستمهای فراوان در مسیر اسارت بودند اما این مصیبتهای جانکاه و درد و الم روحی و جسمی، نهتنها عقیلهی بنیهاشم(س) را از انجام وظیفهاش بازنداشت بلکه ذرهای خلل بر ایستادگی و نقشآفرینی او وارد نساخت. در حقیقت، علَمداری این بانو و همراهی با امام سجاد(ع) در جهاد تبیین و بصیرتبخشی بود که ضامن بقای اسلام ناب محمدی شد، خون شهدای کربلا را به ثمر نشاند و رسوایی و انزوای یزید و یزیدیان را رقم زد.